Első 4000 kilométer elektromosan

Amikor 2018 nyár végén napelemet tettünk a tetőre, úgy számolgattam, hogy a háztartásunk által felhasznált áramon túl szeretnék annyi plusz energiát megtermelni, amivel egy elektromos autó fogyasztását is nullszaldósan tudjuk megoldani. Így kezdetnek egy 3kWp-s napelem került a tetőre 12 db 250W-os panel formájában. Az elmúlt szűk két évben nagyjából 1.500 kilowatt áramot termeltünk pluszban, tehát azon felül, amit a háztartásunk elhasznált (nagyjából napi 5kW)- ami egy 16 kW/100km fogyasztású autóval számolva 9.500-10.000 km megtételére elég. Mert hogy az volt a terv, hogy a tetőn megtermelt áramból a garázsban tartott elektromos autót töltenénk és mivel nagyjából egy év alatt 10.000 kilométert teszünk meg nagy átlagban, így nullára, vagy nulla közelire tudnánk kihozni a közlekedésünk kiadásait.

Az áram szépen termelődött, a háztartásunk villanyszámlája nulla forint volt második éve, egyre jobban vágytam rá, hogy a felhalmozott "kilométereket" elautózzam. 2019. novemberében megrendeltem álmaim autóját, majd április 20-án át is vehettük azt a kék Tesla Model 3 Long Range-et, amit szinte megjelenése óta birtokolni akartam. Az azóta eltelt két hónap alatt kicsit több, mint 4.000 km-t vezettem vele (ez tehát "kicsit" felül fogja írni az éves tízezer kilométer tervezetünket), és ezalatt a két hónap alatt túl azon, hogy egyetlen fillért nem költöttem üzemanyagra, nem pöfögtem tele a levegőt szutyokkal, még mindig 8.000 kilométer közeli áram van előre feltöltve a villanyhálózatra, tehát amíg 4.000 km áramot töltöttem az autóba, csak 1.500 kilométernyi áramot veszítettem, hisz közben szépen pótolta a napsütés az elhasznált energiát (egy szép napsütéses napon akár 70-80 km-nyi áram is tud termelődni - áprilisban például volt nap, amikor 88 km-nyi áram maradt a háztartási fogyasztás után a napi termelésből). Az eddigi használat alapján pedig 15.9 kW / 100 km jelenleg a fogyasztás, ami kb. 40 forintos kW ár és a 370-es benzinár alapján nagyjából 2 liternek felel meg, ami nevetséges. Tudom, hogy a dolgok együttállása nagyon fontos: napelemen megtermelt áramból, otthon töltve egy hatékony elektromos autó nyilván ideális minden szempontból.

5c853875-7984-43d9-98c6-fcb5c1f90059.JPG

Ha egy gyors és felületes kalkulációt kéne végeznem, akkor a 4000 km a korábban használt VW Touranunk 8.2-es fogyasztásával és 370 forintos benzinárral számolva nagyjából 120.000 forintot nem költöttem el. Ez éves szintre vetítve nagyjából 700.000 forintos megtakarítást jelent, feltételezve, hogy az év többi részében is ugyanilyen sokat fogunk vele autózni, illetve ugyanígy fog termelődni az áramunk. Márpedig esélyes mindkettő. 

Ja, és mennyit megy el egy töltéssel? Eleget! Mivel akár minden reggel tele tankkal indulok, és nagyon ritkán megyünk 500 km-t, így nem kell ezzel foglalkoznom. Ha meg gyorsan kell sokat tölteni, akkor a közeli fóti supercharger még mindig jó alternatíva. Főleg, amíg az is ingyen van.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tepi.blog.hu/api/trackback/id/tr4815960334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása