TEPIJOURNAL

Boldog születésnapot, Boris Blank!

2013. január 15. - Tepi

Ma hatvan éves Boris Blank, a svájci Yello együttes tagja, aki Dieter Meierrel együtt nagyon egyedi stílusú zenét játszik, immár több, mint 30 éve. Egy virtuális koncerttel ünneplek itt a blogon. Köszi a zenéket, Boris!

Mi fog történni a zeneiparban 2013-ban?

zene2013.jpgSokan sokféle jóslatot, elemzést írnak mindenféle témákban, hogy mit fog hozni a 2013-as év az ilyen-olyan szakterületeken (reklám, mobil, számítástechnika, gobelinkészítés, hajszíntrendek stb). Mivel elképesztően kompetensnek érzem magam a témában, így a zeneipar évét próbálom előre megjósolni. Nincs nehéz dolgom.

Előretörnek a streaming szolgáltatások

Manapság mindenki (és itt a mindenki alatt a fizetőképes fiatal(os) közönséget értem, hisz az ipar, az üzleti világ számára csak ők léteznek) zsebében ott lapul egy internet-képes mobiltelefon, okostelefonok helyett már-már bölcstelefonokról beszélhetünk. Mivel 0-24 online lehet az ember ezekkel az eszközökkel, gyorsan (és legfőképpen) már legálisan is hozzáférhet olyan szolgáltatásokhoz, amelyek az interneten keresztül képesek szolgáltatni a zenét úgynevezett stream formájában. Így nincs szükség mp3-ak hordozására, szelektálására, gyűjtésére, hanem az ízlésünknek megfelelően ajánlott lemezek, dalok érkeznek a különböző szolgáltatásokon (Deezeren, Groovesharkon, Last.fm-en és kismillió társukon) keresztül. Ez a fajta "zenefogyasztás" fog az idén erősödni, csak feltehetőleg az ajánlórendszerek fognak finomodni, hogy pontosabban lehessen szűrni a hihetetlen mennyiségben ránk zúduló zenéket.

Tovább tolódik a hangsúly az albumról a dalok felé

Eddig is megfigyelhető volt, hogy az emberek inkább dalokat vesznek, mint teljes albumokat, ez a trend tehát nyilván nem fog megfordulni idén sem, hiszen semmi sem indokolja. A zenekaroknak tehát sokkal inkább kell két-háromhavonta új dalt készíteni, mint két-három évente előállni egy új lemezzel, hiszen a hatalmas "zajban" jobb az állandó figyelemfenntartás. A (mai szemmel nézve) hatalmas időközönként újra és újra, gyakorlatilag a nulláról felépített reklámkampányok mára elég kockázatosak lettek.

Koncertek

A zenekarok számára a legfontosabb bevételi forrás továbbra is a koncertezés és a kapcsolódó ezernyi szolgáltatás (pólók, jelvények, poszterek, egyéb ereklyék) lesz. Gyakrabban fogunk turnéra induló (és újra összeálló) együttesekről hallani, mint valaha.

Zenehallgató eszközök

A zenehallgatás terepe a mobilunk, ehhez jó minőségű fülhallgatókat és mobil, de a házi HiFi eszközparkba is jól beépülni képes eszközöket fogunk leggyakrabban vásárolni. Soha nem láttam még ennyi fülhallgatós embert az utcán, a zenehallgatás végérvényesen magányos elfoglaltság lett.

Videó

Mindennél fontosabb, hogy az emberek a videókon keresztül értesülnek zenékről, amikor tehetik, a zenéket videóval együtt hallgatják, mert egyszerre többféle ingerre vágynak, és ezt az ipar (és a niche képviselők is) kihasználják száz százalékosan. A virális (szájról-szájra terjedő, a közönség által hajtott) kampányok is legkönnyebben videókon keresztül hatnak, de ez már évek óta így van, ez sem fog idén változni.

Összefoglalva

Nem fog nagy csoda történni 2013-ban sem, egyszerűen folytatódik a trend, hogy mobil eszközökön hallgatunk on-demand zenét, majd két hét múlva már másért rajongunk, hogy újabb két hét múlva már ne is emlékezzünk rájuk.

Beszélgetés Zságer Balázzsal az Abszolút Hallás podcastban


zsager.jpgVan nekünk ez az Abszolút Hallás nevű podcastunk (ami ha leegyszerűsítjük, egy rádióműsor, csak mp3-ban rögzítve, hogy bármikor meg lehessen hallgatni), és nemrég bemutattunk az adáson belül egy Zenészportré nevű műsorelemet, elsőként Balázs Ádám filmzeneszerzővel sikerült Skype-interjút készítenem. Az e heti adásban pedig Zságer Balázzsal beszélgettem az új, hamarosan megjelenő lemezükkel kapcsolatban. 

Nagyon klassz dolog, hogy ilyen lehetőségek adódnak, még sok hasonló kaliberű zenésszel szeretnék beszélgetni.

RENDKÍVÜLI! Ingyenes Tangram-zenék országszerte!

Azonnal közölhető:

A rendkívüli hóhelyzetre való tekintettel a - NER értelmében egyeztetve az ország vezetőivel - a Tangram-zenék több mint 95%-át ingyenessé tettük. A nyugalmat árasztó, instrumentális (magyaroknak: csak hangszeres) dallamokat mostantól ZÉRÓ összegért (tehetősebbeknek tetszőleges pénzért) le lehet tölteni, lehet róluk beszélni (egyesek FÜL-ke forradalomról pletykálnak).

Sajnos a nemzetközi karvalytőke nyomására a Layers című albumot nem áll módunkban ingyenessé tenni, mivel a Burkusok országában nem tekintenek elnézően a hóhelyzet miatt nehéz sorsra jutott magyarok pénztárcájára, ezt továbbra is 5 AMERIKAI!!! dollárért lehet megvásárolni. Azonban a többi 20 kiadványunkat szabadon lehet tölteni, Isten kegyelméből. A hallgatást, letöltést, rajongást a http://tangram.bandcamp.com oldalon javasoljuk elkezdeni.

Minden otthonmaradott és külvilágtól elzárt honfitársunknak kellemes hallgatózást kívánunk, 

a Tangram hivatalos sajtómunkásai

A DIY zenész (not) to do listája

Itt az ideje pár év tapasztalatát összefoglalnom, a tekintetben, hogy miket nem szabad csinálni nekem, mint független, már-nem-amatőr-de-még-nem-profi zenésznek, bár első látásra jó ötletnek tűnnek.

YouTube kommentek elolvasása

Ne, ismétlen NE olvasd el a feltöltött YouTube videóid alá érkező kommenteket. Az esetek többségében semmi hasznosat nem írnak, a dicséretek úgyis a haveroktól jönnek, a trollok pedig sokat ártanak az amúgy is nehezen összekapart (zenei) önbecsülésednek.

Ne hirdess Facebookon

Ha most összeszámolnám, hogy mennyit költöttem 2012-ben Facebook kampányra, akkor kiderülne, hogy költhettem volna mondjuk zenék vásárlására is, jópár lemezt vehettem volna. Nagyon kis számban jött kattintás, esetleges vásárlás pedig ZÉRÓ. Persze lehet, hogy a hirdetéseimmel volt baj, simán meglehet. Akkor is. A legjobb hirdetés a közösség által posztolt tartalom.

Ne vásárolj kattintást, likeot, megtekintést, ilyesmit

Sosem tettem, eztán se fogom, te se tedd, hülyeség, látszat, álságos, kitörlik.

Ne erőltesd a hírlevelet

Nem túl hatékony módja a hírverésnek, alig olvassák, azonban  kéthavonta például simán mehet. 

Na jó, legyünk pozitívak: miket tegyél?

Zenéljél, oszd meg minél több helyen, küldd el blogoknak, tedd fel soundcloudra (is), és bízz a közösségben. Ha a közösség nem osztja meg amit csinálsz, akkor úgyis mindegy. Azért ne csinálj ordas nagy hülyeséget, csak azért, hogy felfigyeljenek rád, mert pár év múlva szégyellni fogod. Meg a gyerekeid.

Ha esetleg más tapasztalataid vannak, oszd meg velem, hátha újragondolom. Vagy ha hozzátennél még ezekhez, akkor is!