Sokan sokféle jóslatot, elemzést írnak mindenféle témákban, hogy mit fog hozni a 2013-as év az ilyen-olyan szakterületeken (reklám, mobil, számítástechnika, gobelinkészítés, hajszíntrendek stb). Mivel elképesztően kompetensnek érzem magam a témában, így a zeneipar évét próbálom előre megjósolni. Nincs nehéz dolgom.
Előretörnek a streaming szolgáltatások
Manapság mindenki (és itt a mindenki alatt a fizetőképes fiatal(os) közönséget értem, hisz az ipar, az üzleti világ számára csak ők léteznek) zsebében ott lapul egy internet-képes mobiltelefon, okostelefonok helyett már-már bölcstelefonokról beszélhetünk. Mivel 0-24 online lehet az ember ezekkel az eszközökkel, gyorsan (és legfőképpen) már legálisan is hozzáférhet olyan szolgáltatásokhoz, amelyek az interneten keresztül képesek szolgáltatni a zenét úgynevezett stream formájában. Így nincs szükség mp3-ak hordozására, szelektálására, gyűjtésére, hanem az ízlésünknek megfelelően ajánlott lemezek, dalok érkeznek a különböző szolgáltatásokon (Deezeren, Groovesharkon, Last.fm-en és kismillió társukon) keresztül. Ez a fajta "zenefogyasztás" fog az idén erősödni, csak feltehetőleg az ajánlórendszerek fognak finomodni, hogy pontosabban lehessen szűrni a hihetetlen mennyiségben ránk zúduló zenéket.
Tovább tolódik a hangsúly az albumról a dalok felé
Eddig is megfigyelhető volt, hogy az emberek inkább dalokat vesznek, mint teljes albumokat, ez a trend tehát nyilván nem fog megfordulni idén sem, hiszen semmi sem indokolja. A zenekaroknak tehát sokkal inkább kell két-háromhavonta új dalt készíteni, mint két-három évente előállni egy új lemezzel, hiszen a hatalmas "zajban" jobb az állandó figyelemfenntartás. A (mai szemmel nézve) hatalmas időközönként újra és újra, gyakorlatilag a nulláról felépített reklámkampányok mára elég kockázatosak lettek.
Koncertek
A zenekarok számára a legfontosabb bevételi forrás továbbra is a koncertezés és a kapcsolódó ezernyi szolgáltatás (pólók, jelvények, poszterek, egyéb ereklyék) lesz. Gyakrabban fogunk turnéra induló (és újra összeálló) együttesekről hallani, mint valaha.
Zenehallgató eszközök
A zenehallgatás terepe a mobilunk, ehhez jó minőségű fülhallgatókat és mobil, de a házi HiFi eszközparkba is jól beépülni képes eszközöket fogunk leggyakrabban vásárolni. Soha nem láttam még ennyi fülhallgatós embert az utcán, a zenehallgatás végérvényesen magányos elfoglaltság lett.
Videó
Mindennél fontosabb, hogy az emberek a videókon keresztül értesülnek zenékről, amikor tehetik, a zenéket videóval együtt hallgatják, mert egyszerre többféle ingerre vágynak, és ezt az ipar (és a niche képviselők is) kihasználják száz százalékosan. A virális (szájról-szájra terjedő, a közönség által hajtott) kampányok is legkönnyebben videókon keresztül hatnak, de ez már évek óta így van, ez sem fog idén változni.
Összefoglalva
Nem fog nagy csoda történni 2013-ban sem, egyszerűen folytatódik a trend, hogy mobil eszközökön hallgatunk on-demand zenét, majd két hét múlva már másért rajongunk, hogy újabb két hét múlva már ne is emlékezzünk rájuk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.